Czy pozycjonowanie stron jest trudne?

Czy pozycjonowanie stron jest trudne?

30 sierpnia 2022

Chyba każdy, kto ma swoją stronę internetową, słyszał o SEO. Nic dziwnego, bo ruch z wyszukiwarek to dla wielu witryn źródło ponad 90% całkowitego ruchu.

Jeżeli chcecie zwiększyć ilość wejść na swojej stronie internetowej, obecność i wysoka pozycja w wyszukiwarkach to zwykle jedno z najlepszych możliwych źródeł ruchu, w dodatku — o ile nie korzystacie z płatnej reklamy — w pełni darmowe.

Czym jest pozycjonowanie stron internetowych?

Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które mają prowadzić do zwiększenia ruchu z wyszukiwarek na danej witrynie.

Przez takie działania rozumie się między innymi:

  • Optymalizację kodu strony internetowej w celu przyśpieszenia jej działania i polepszenia doświadczeń użytkownika.
  • Tworzenie i optymalizację treści. Warto stawiać na frazy, które są często wyszukiwane przez internautów, oraz tworzyć je w sposób, który pozwoli użytkownikowi na znalezienie szukanej przez niego odpowiedzi.
  • Research i analizę statystyk, pozwalające na tworzenie treści o większym potencjale.
  • Optymalizację struktury strony internetowej, oraz jej linkowania wewnętrznego.

Oprócz tego w branży cały czas popularne są metody zaliczające się do tzw. “Black Hat SEO”, czyli takie, na skutek których strona może zostać spenalizowana w niektórych wyszukiwarkach. Do takich działań zalicza się między innymi handel linkami dofollow w celu sztucznego podbicia autorytetu witryny w oczach wyszukiwarki. To działania, które, choć czasami mogą być skuteczne, są obarczone sporym ryzykiem.

Czy każdy powinien sam pozycjonować swoją stronę?

W branży SEO jest wielu świetnych specjalistów, którzy zaczynali właśnie od pozycjonowania własnej strony internetowej.

Nie zmienia to jednak faktu, że nie każdy powinien pozycjonować swoją stronę internetową na własną rękę. Jeżeli to hobbystyczna strona internetowa stworzona w celu edukacyjnym, myślę że jak najbardziej warto, o ile macie na to czas, lub po prostu chcecie się tego uczyć. Jeżeli jednak prowadzicie np. sklep internetowy, czy stronę własnej firmy, nowicjuszom stanowczo odradzam prób pozycjonowania tego na własną rękę, ponieważ ryzyko jest dość spore.

Przede wszystkim trzeba uważać, żeby nie nadziać się na żadne techniki zahaczające o wyżej omawiany “Black Hat”. To wyższa szkoła jazdy, w przypadku której nawet najlepsi specjaliści nie są w stanie zagwarantować efektów, ani braku ewentualnych kar.

Poza tym, pozycjonowanie strony na własną rękę wymaga dużego doświadczenia i zwykle także wiedzy programistycznej. Choć dzisiejsi specjaliści zdają się o tym czasami zapominać, bardzo istotną częścią SEO jest także ta techniczna pozwalająca zwiększyć szybkość działania, oraz zapewnić użytkownikom jeszcze lepsze doznania podczas korzystania ze strony.

Nauka SEO poprzez praktykę jest bardzo trudna. Powiedziałbym nawet, że w tym konkretnym przypadku jest trudniejsza od nauki programowania. W SEO bardzo długo czeka się na efekty, a nawet gdy przyjdą, zwykle nie są spowodowane wyłącznie jednym czynnikiem.

Jeżeli chcecie robić SEO na własną rękę, skupcie się po prostu na tworzeniu wysokiej jakości unikalnej treści. Nie twórzcie jej z myślą o wyszukiwarce, tylko o Waszym użytkowniku. To chyba najlepsza rada, jaką mogę Wam dać, zwłaszcza w czasach, w których wyszukiwarki są już na tyle inteligentne, że wiedzą, które treści podobają się użytkownikom (poczytajcie o tzw. czynnikach behawioralnych w SEO).

Nie przesycajcie swoich treści słowami kluczowymi, bo to nie 2010 rok. Nie instalujcie całego mnóstwa wtyczek do WordPress, bo prawdopodobnie spowolnią go one bardziej, niż przyśpieszą i przede wszystkim testujcie… Byle nie na stronie, która jest dla Was bardzo istotna.

Zobacz także: Jak przyśpieszyć stronę WordPress?

Dlaczego pozycjonowanie stron jest trudne?

Przed chwilą napisałem coś bardzo kontrowersyjnego, ponieważ stwierdziłem, że nauka SEO może być trudniejsza od nauki programowania. Jako osoba zajmująca się zarówno SEO jak i programowaniem, podtrzymuję tę tezę.

Śpieszę z wyjaśnieniami.

Dobra. Podejrzewam, że po kilku miesiącach nauki programowania i pozycjonowania o wiele łatwiej będzie dostać pracę jako SEOwiec niż jako programista. Nie zmienia to jednak faktu, że SEO to w większości przypadków kolokwialne wróżenie z fusów, bo nawet najwięksi wymiatacze nie są w stanie przewidzieć, ani zagwarantować efektów swojej pracy.

Co więcej, w SEO na efekty czeka się zwykle miesiącami, a nawet gdy przychodzą — nie zawsze mamy pewność, że wynikają akurat z danego działania. Z tego powodu w SEO bardzo ciężko zdobywa się realne doświadczenie i najlepiej w tym celu pracować przy kilku podobnych projektach. Nawet jeżeli pochłoniecie mnóstwo teorii, nie zrobi to z Was od razu świetnego SEOwca, tym bardziej że wielu specjalistów i popularnych SEOwych guru działa w zupełnie różny sposób.

SEO, podobnie jak programowanie i wiele innych technicznych dziedzin, zmienia się bardzo szybko. SEOwiec, który był dobry siedem lat temu, ale od tych siedmiu lat ani trochę nie zaktualizował swojej wiedzy, dziś prawdopodobnie bardziej zaszkodzi, niż pomoże swoim stronom internetowym. Trendy, jak i, przede wszystkim, sposoby działania wyszukiwarek, bardzo dynamicznie się zmieniają. Z tego powodu chcąc rozpocząć pracę jako specjalista od pozycjonowania, powinniście być gotowi na to, że nauka raczej nigdy się nie skończy. Trzeba się tym albo interesować, albo regularnie zaciskać zęby i dowiadywać się o kolejnych nowinkach.

SEO nie jest też przesadnie uniwersalną dziedziną, bo wiele rzeczy trzeba dopasować indywidualnie do danej witryny, jej branży, oraz konkurencji. Liczy się spora kreatywność, świetny research, oraz wyżej omawiane doświadczenie, które naprawdę ciężko zdobyć w krótkim okresie.

To tylko kilka argumentów, ale myślę, że widzicie już sami — choć zostanie średnim SEOwcem wciskającym kiepskiej jakości pracę małym firmom może wydawać się proste, w rzeczywistości to niesamowicie obszerna, trudna, oraz, co by nie mówić, niewdzięczna dziedzina.

Jak zacząć pozycjonowanie stron?

Macie analityczny umysł? Lubicie eksperymentować i bawić się danymi? Jesteście cierpliwi? Jeśli tak, pozycjonowanie stron może być zajęciem dla Was.

Jeżeli chcecie zacząć pozycjonować strony, mam kilka wskazówek:

  1. Zacznijcie od przeczytania wytycznych wyszukiwarek. Najlepiej zasięgać informacji od źródła, tym bardziej że w przypadku przewodnika SEO od Google można dowiedzieć się bardzo wiele oraz uniknąć niepotrzebnych wpadek jak np. stosowanie niedozwolonych przez tę wyszukiwarkę praktyk.
  2. Nie zaczynajcie od pracy na stronie klienta, ani innej witrynie, która jest dla Was istotna. Na początku wielu z Was będzie popełniało błędy, więc szkoda by było zbyt słono za nie płacić.
  3. Nie śledźcie statystyk codziennie. Wyszukiwarki potrzebują czasu, a codziennie przeglądanie słupków może Was po prostu zmęczyć, zwłaszcza że nie każdy dzień będzie wzrostem.
  4. Uzbrójcie się w cierpliwość. Z mojego (i nie tylko mojego) doświadczenia, nawet porządnie wykonane witryny w stosunkowo mało konkurencyjnych branżach potrzebują przynajmniej 8-12 miesięcy na osiągnięcie sensownego ruchu z wyszukiwarek.
  5. Nie bójcie się testować. Nauka poprzez praktykę jest świetna, mimo tego, że w SEO trwa bardzo długo. Nie zapominajcie jednak o punkcie nr. 2 i nie testujcie na stronach, które są dla Was szczególnie ważne. Przynajmniej do momentu, w którym nie będziecie pewni swoich umiejętności.
  6. Myślcie o użytkowniku, a nie algorytmie wyszukiwarki. Technologia idzie do przodu, a celem wyszukiwarek jest to, by nie dawać sobą manipulować i dostarczać użytkownikom najwyższej jakości treść.
  7. Nie przyjmujcie wszystkiego za pewnik. Uważajcie na guru, którzy mówią Wam, że wpis musi mieć co najmniej “X” znaków, “Y” słów kluczowych, “Z” obrazków, i inne bzdury. Raz jeszcze, punkt numer 6.
  8. Spróbujcie w miarę szybko dostać pierwszą pracę w branży. Możliwość pracy przy wielu projektach w otoczeniu lepszych od Was (na dany moment) specjalistów może dać Wam sporo doświadczenia, oraz niesamowicie podnieść Wasze umiejętności.
  9. Nie bójcie się kodu. SEOwiec rozumiejący przynajmniej podstawy kodowania (niech to będzie HTML, CSS i ewentualnie odrobina jakiegoś PHP, Pythona, czy JavaScript) będzie miał o wiele większe możliwości od mniej technicznych specjalistów. Szczególnie jeśli taka osoba pracuje jako freelancer i robi wszystko sama.
  10. Zainteresujcie się branżą. Chyba nic nie pomaga w nauce tak jak czysta ciekawość. Jeżeli ta praca stanie się Waszym zainteresowaniem, wiedza powinna przychodzić niemal sama. A jest o to dość łatwo, bo w internecie istnieją świetne miejsca do nauki SEO. Nawet na naszym “polskim podwórku” mamy świetne podcasty, newslettery, oraz portale dotyczące SEO. Są również mniej lub bardziej aktywne fora, oraz grupy (tutaj polecałbym jednak głównie anglojęzyczne subreddity).

Myślę, że z tymi poradami powinniście być w stanie zostać naprawdę dobrymi SEOwcami. Wszystko zależy jednak od Was, oraz od Waszej cierpliwości, ponieważ to właśnie ta cecha jest kluczowa w pozycjonowaniu. Można by powiedzieć, że “sukces w jedną noc” w tej branży w obecnych czasach po prostu nie istnieje — sukces w jeden kwartał to tutaj już niezłe osiągnięcie — dlatego, raz jeszcze, pamiętajcie, że SEO to zajęcie dla cierpliwych.