Chyba każdy, kto ma swoją stronę internetową, słyszał o SEO. Nic dziwnego, bo ruch z wyszukiwarek to dla wielu witryn źródło ponad 90% całkowitego ruchu.
Jeżeli chcecie zwiększyć ilość wejść na swojej stronie internetowej, obecność i wysoka pozycja w wyszukiwarkach to zwykle jedno z najlepszych możliwych źródeł ruchu, w dodatku — o ile nie korzystacie z płatnej reklamy — w pełni darmowe.
Spis treści
Pozycjonowanie stron internetowych to działania, które mają prowadzić do zwiększenia ruchu z wyszukiwarek na danej witrynie.
Przez takie działania rozumie się między innymi:
Oprócz tego w branży cały czas popularne są metody zaliczające się do tzw. “Black Hat SEO”, czyli takie, na skutek których strona może zostać spenalizowana w niektórych wyszukiwarkach. Do takich działań zalicza się między innymi handel linkami dofollow w celu sztucznego podbicia autorytetu witryny w oczach wyszukiwarki. To działania, które, choć czasami mogą być skuteczne, są obarczone sporym ryzykiem.
W branży SEO jest wielu świetnych specjalistów, którzy zaczynali właśnie od pozycjonowania własnej strony internetowej.
Nie zmienia to jednak faktu, że nie każdy powinien pozycjonować swoją stronę internetową na własną rękę. Jeżeli to hobbystyczna strona internetowa stworzona w celu edukacyjnym, myślę że jak najbardziej warto, o ile macie na to czas, lub po prostu chcecie się tego uczyć. Jeżeli jednak prowadzicie np. sklep internetowy, czy stronę własnej firmy, nowicjuszom stanowczo odradzam prób pozycjonowania tego na własną rękę, ponieważ ryzyko jest dość spore.
Przede wszystkim trzeba uważać, żeby nie nadziać się na żadne techniki zahaczające o wyżej omawiany “Black Hat”. To wyższa szkoła jazdy, w przypadku której nawet najlepsi specjaliści nie są w stanie zagwarantować efektów, ani braku ewentualnych kar.
Poza tym, pozycjonowanie strony na własną rękę wymaga dużego doświadczenia i zwykle także wiedzy programistycznej. Choć dzisiejsi specjaliści zdają się o tym czasami zapominać, bardzo istotną częścią SEO jest także ta techniczna pozwalająca zwiększyć szybkość działania, oraz zapewnić użytkownikom jeszcze lepsze doznania podczas korzystania ze strony.
Nauka SEO poprzez praktykę jest bardzo trudna. Powiedziałbym nawet, że w tym konkretnym przypadku jest trudniejsza od nauki programowania. W SEO bardzo długo czeka się na efekty, a nawet gdy przyjdą, zwykle nie są spowodowane wyłącznie jednym czynnikiem.
Jeżeli chcecie robić SEO na własną rękę, skupcie się po prostu na tworzeniu wysokiej jakości unikalnej treści. Nie twórzcie jej z myślą o wyszukiwarce, tylko o Waszym użytkowniku. To chyba najlepsza rada, jaką mogę Wam dać, zwłaszcza w czasach, w których wyszukiwarki są już na tyle inteligentne, że wiedzą, które treści podobają się użytkownikom (poczytajcie o tzw. czynnikach behawioralnych w SEO).
Nie przesycajcie swoich treści słowami kluczowymi, bo to nie 2010 rok. Nie instalujcie całego mnóstwa wtyczek do WordPress, bo prawdopodobnie spowolnią go one bardziej, niż przyśpieszą i przede wszystkim testujcie… Byle nie na stronie, która jest dla Was bardzo istotna.
Zobacz także: Jak przyśpieszyć stronę WordPress?
Przed chwilą napisałem coś bardzo kontrowersyjnego, ponieważ stwierdziłem, że nauka SEO może być trudniejsza od nauki programowania. Jako osoba zajmująca się zarówno SEO jak i programowaniem, podtrzymuję tę tezę.
Śpieszę z wyjaśnieniami.
Dobra. Podejrzewam, że po kilku miesiącach nauki programowania i pozycjonowania o wiele łatwiej będzie dostać pracę jako SEOwiec niż jako programista. Nie zmienia to jednak faktu, że SEO to w większości przypadków kolokwialne wróżenie z fusów, bo nawet najwięksi wymiatacze nie są w stanie przewidzieć, ani zagwarantować efektów swojej pracy.
Co więcej, w SEO na efekty czeka się zwykle miesiącami, a nawet gdy przychodzą — nie zawsze mamy pewność, że wynikają akurat z danego działania. Z tego powodu w SEO bardzo ciężko zdobywa się realne doświadczenie i najlepiej w tym celu pracować przy kilku podobnych projektach. Nawet jeżeli pochłoniecie mnóstwo teorii, nie zrobi to z Was od razu świetnego SEOwca, tym bardziej że wielu specjalistów i popularnych SEOwych guru działa w zupełnie różny sposób.
SEO, podobnie jak programowanie i wiele innych technicznych dziedzin, zmienia się bardzo szybko. SEOwiec, który był dobry siedem lat temu, ale od tych siedmiu lat ani trochę nie zaktualizował swojej wiedzy, dziś prawdopodobnie bardziej zaszkodzi, niż pomoże swoim stronom internetowym. Trendy, jak i, przede wszystkim, sposoby działania wyszukiwarek, bardzo dynamicznie się zmieniają. Z tego powodu chcąc rozpocząć pracę jako specjalista od pozycjonowania, powinniście być gotowi na to, że nauka raczej nigdy się nie skończy. Trzeba się tym albo interesować, albo regularnie zaciskać zęby i dowiadywać się o kolejnych nowinkach.
SEO nie jest też przesadnie uniwersalną dziedziną, bo wiele rzeczy trzeba dopasować indywidualnie do danej witryny, jej branży, oraz konkurencji. Liczy się spora kreatywność, świetny research, oraz wyżej omawiane doświadczenie, które naprawdę ciężko zdobyć w krótkim okresie.
To tylko kilka argumentów, ale myślę, że widzicie już sami — choć zostanie średnim SEOwcem wciskającym kiepskiej jakości pracę małym firmom może wydawać się proste, w rzeczywistości to niesamowicie obszerna, trudna, oraz, co by nie mówić, niewdzięczna dziedzina.
Macie analityczny umysł? Lubicie eksperymentować i bawić się danymi? Jesteście cierpliwi? Jeśli tak, pozycjonowanie stron może być zajęciem dla Was.
Jeżeli chcecie zacząć pozycjonować strony, mam kilka wskazówek:
Myślę, że z tymi poradami powinniście być w stanie zostać naprawdę dobrymi SEOwcami. Wszystko zależy jednak od Was, oraz od Waszej cierpliwości, ponieważ to właśnie ta cecha jest kluczowa w pozycjonowaniu. Można by powiedzieć, że “sukces w jedną noc” w tej branży w obecnych czasach po prostu nie istnieje — sukces w jeden kwartał to tutaj już niezłe osiągnięcie — dlatego, raz jeszcze, pamiętajcie, że SEO to zajęcie dla cierpliwych.