Panel Administracyjny WordPress

Jak wejść do panelu WordPress

17 marca 2022

WordPress jest systemem zarządzania treścią, który bardzo ułatwia nam dodawanie i edycje jej zawartości. Ciężko byłoby jednak zarządzać treścią, jeśli nie miałoby się dostępu do panelu administracyjnego.

W tym poradniku opiszę, w jaki sposób to zrobić, oraz odpowiem na następujące pytania:

W standardowej konfiguracji WordPressa, aby wejść do panelu, wystarczy wejść pod następujący adres:

nazwadomeny.tld/wp-admin

Prosta sprawa, dopisujesz do adresu swojej strony /wp-admin tworząc z tego adres jak na przykład: webporady.pl/wp-admin.

Jeżeli na serwerze nie wystąpiły żadne błędy, a ten adres nie był zmieniany, ta solucja powinna załatwić sprawę. Jeśli tak się nie stało, nic straconego, zapraszam do kolejnego punktu.

Co jeżeli wp-admin nie działa?

Przyczyn może być co najmniej kilka. W zależności od tej, która występuje u Ciebie, możesz spróbować któregoś z proponowanych rozwiązań.

1. Adres do panelu został zmieniony

Wielu z nas (słusznie) zmienia link do swojego panelu administracyjnego. To jedna z form zabezpieczenia, która utrudnia dostęp botom i osobom o złych zamiarach.

W takiej sytuacji najłatwiej po prostu wyłączyć wtyczkę, która odpowiadała za tę zmianę.

Oczywiście, nie mając dostępu do panelu administracyjnego, nie możecie tego zrobić z jego poziomu. W takiej sytuacji musicie zalogować się na swoim serwerze (np. przez FTP) i usunąć folder z daną wtyczką lub zmienić jego nazwę, by ten mógł się wyłączyć.

Wtyczki znajdziecie w folderze wp-content -> plugins.

2. Panel może być blokowany przez wtyczkę

Nawet jeżeli nie zmienialiście adresu do panelu administracyjnego, jakaś wtyczka mogła zrobić to bez Waszej wiedzy. Zwykle robią to wtyczki związane z bezpieczeństwem.

W takiej sytuacji najprościej jest dostać się do plików strony (np. przez FTP), wejść w wp-content -> plugins i po kolei zmieniać nazwy poszczególnych, podejrzanych wtyczek, szukając tej, która wywołuje błąd. Prościej może być jednak po prostu chwilowo skasować wszystkie foldery. Zanim to zrobicie, przygotujcie wcześniej kopię zapasową, by nie stracić swoich danych.

3. Możliwe, że wprowadzasz zły adres

Tutaj możliwości mogą być co najmniej dwie:

1. Być może przez przypadek wpisujesz zły adres swojej strony, co zdarza się nawet najlepszym.

2. Adres Twojej strony nie pokrywa się z ustawieniami w bazie danych lub w pliku wp-config. Mogło się to zdarzyć, jeżeli po zmianie adresu domeny nie zmieniono poprawnie wszystkich ustawień.

4. Problemem może być .htaccess

Plik .htaccess powinien znajdować się w głównym katalogu Twojej domeny. Odpowiada on za różnego rodzaju przekierowania i reguły dotyczące adresów URL.

Jeżeli ten plik zostanie uszkodzony (niektóre wtyczki nadpisują jego treść), może wyniknąć sytuacja, w której dostęp do poszczególnych funkcji Twojej strony (w tym być może do panelu administracyjnego) będzie niemożliwy.

W takiej sytuacji polecam skopiować plik .htaccess na swój dysk w ramach kopii zapasowej i usunąć go z serwera (np. przez FTP lub menedżer plików na hostingu).

Odwiedź swoją stronę i spróbuj zalogować się do panelu. Jeżeli Ci się uda, wejdź w Ustawienia -> Bezpośrednie odnośniki i naciśnij Zapisz zmiany. To powinno wygenerować nowy plik .htaccess.

Jeśli to nie pomogło, możesz z powrotem wgrać na serwer wcześniej zgrany na swój dysk plik .htaccess.

Co zrobić jeśli nie pamiętasz hasła do WordPress?

Sposób 1: Kliknij na niebieski napis “Nie pamiętasz hasła?” pod oknem logowania lub dopisz do adresu swojego panelu administracyjnego ?action=lostpassword tworząc adres URL w stylu https://webporady.pl/wp-admin/?action=lostpassword.

Resetowanie hasła w WordPress

Za pomocą tej opcji możesz zresetować hasło z wykorzystaniem swojego adresu e-mail.

Sposób 2:

Jeżeli sposób 1 nie zadziałał, bardziej zaawansowani użytkownicy mogą zmienić swoje hasło w bazie danych.

Wystarczy zalogować się do jej panelu (np. do phpmyadmin), odnaleźć tabelę z użytkownikami (zwykle wp_users), znaleźć rekord ze swoim kontem i nacisnąć edytuj. Można tam wprowadzić nowe hasło i je zapisać. Ważne jest jednak, żeby zaznaczyć przy tym funkcję MD5. W ten sam sposób możecie też zmienić np. adres e-mail konta.

Na wszelki wypadek po takiej zmianie i tak polecam zmienić hasło ponownie w panelu, gdy już uda Wam się do niego zalogować.