WordPress jako strona firmowa

WordPress jako strona firmowa

26 maja 2022

Wiele agencji i freelancerów tworzących strony internetowe oferuje stworzenie ich w oparciu o WordPress, czyli popularny system zarządzania treścią.

Jako osoba, która stworzyła już niejedną stronę internetową i między innymi z WordPress korzysta od lat, w tym wpisie postaram się przedstawić najważniejsze wady i zalety takiego rozwiązania dla stron firmowych.

Możesz samodzielnie aktualizować treść

Jak mówi sama nazwa “System zarządzania treścią”, WordPress pozwala w banalny sposób dodawać nowe i edytować lub usuwać stare treści. Dzięki temu nie musisz nawet widzieć kodu strony, by móc dosłownie “wyklikać” sobie zmiany, które będziesz chciał ujrzeć na swojej stronie.

Zalety:

  • Osoba nietechniczna powinna być w stanie bez problemu zarządzać taką stroną.
  • Drobne aktualizacje nie będą wymagały technicznego, odpłatnego wsparcia. Większość czynności powinieneś być w stanie wykonać sam, nawet jeżeli z programowaniem, czy systemami CMS nie miałeś nigdy do czynienia. Oznacza to, że prawdopodobnie nie będziesz musiał dzwonić do swojej agencji co miesiąc tylko po to, by np. zaktualizowali cenę kilku produktów — powinieneś mieć od tego specjalny panel (choć tutaj wiele zależy od tego, jak dokładnie zostanie zakodowana Twoja storna).

Wady:

  • Nieumiejętne zarządzanie witryną może spowodować kłopoty. Jeżeli przesadzisz i np. zainstalujesz wadliwą wtyczkę, może zdarzyć się tak, że Twoja strona przestanie działać. Warto więc robić kopie zapasowe i korzystać z hostingu, który będzie to robił dodatkowo po swojej stronie.
  • Posiadanie panelu administracyjnego wiążę się z dodatkowym ryzykiem włamań, zwłaszcza jeżeli Twój system będzie długo nieaktualizowany. Z tego powodu powinieneś zadbać między innymi o silne hasło, zmianę adresu do panelu administracyjnego (inny niż standardowy wp-admin), czy o dodatkową dwuetapową autoryzację. Warto też regularnie aktualizować wersję WordPress, choć tej czynności na wszelki wypadek lepiej nie wykonywać bez wystarczającej wiedzy technicznej (na wypadek gdyby coś się nie powiodło, warto przynajmniej wiedzieć, jak samodzielnie wgrać kopię zapasową plików i bazy danych).

Używasz najpopularniejszego oprogramowania

WordPress jest używany przez niemal połowę wszystkich stron internetowych. Popularność, jak to zwykle bywa, ma jednak swoje mocne i słabe strony.

Zalety:

  • W internecie znajdziesz całe mnóstwo poradników i kursów na jego temat. Dzięki temu możesz naprawdę łatwo pojąć większość funkcji, nawet tych bardziej zaawansowanych.
  • Do WordPress znajdziesz całą masę różnych zasobów. Istnieje cała masa świetnych motywów, które pozwolą Twojej stronie wyglądać lepiej, oraz ogromna ilość wtyczek, które pozwolą zwiększyć jej możliwości.
  • Wiele stron opartych o WordPress odniosło ogromne sukcesy. Jeżeli masz wątpliwości czy dany system pozwala na osiągnięcie dobrych efektów np. w SEO, w przypadku WordPress nie powinieneś mieć się czym martwić. Oczywiście wiele zależy m.in. od Twojej treści, szybkości ładowania strony, czy UX. CMS sam z siebie nie jest gwarancją dobrych wyników, jednak nie powinien być w tym przypadku też żadną przeszkodą.
  • Jeżeli będziesz chciał zaktualizować swoją witrynę, nie powinieneś mieć dużych problemów, by znaleźć specjalistę stricte od WordPress. Z uwagi na popularność tego systemu, jest ich naprawdę bardzo wielu. Nie musisz więc na siłę szukać kogoś, kto np. zna PHP, ale nigdy nie miał do czynienia z tym systemem.

Wady:

  • Popularność WordPress sprawia, że jest nim zainteresowanych więcej ludzi o złych zamiarach. Z tego powodu próby ataków i przejęcia Twojej witryny mogą być znacznie częstsze niż w przypadku innych systemów CMS.

Masz ogromne możliwości rozbudowy

WordPress działa w sposób “modułowy”. Oznacza to, że w każdej chwili możesz dopisać do niego własne rozszerzenia lub skorzystać z popularnych gotowców, czyli tzw. wtyczek/pluginów.

Zalety:

  • W każdej chwili możesz doinstalować jakiś moduł i rozszerzyć swoją witrynę np. o w pełni funkcjonalny sklep internetowy, portal ogłoszeniowy, forum internetowe, czy platformę do sprzedawania kursów online. Jeżeli chcesz skalować swój biznes, WordPress to świetny wybór na start.
  • Jeżeli brakuje Ci jakiejś funkcjonalności, bo np. chciałbyś mieć na swojej stronie Newsletter, czy Popup z reklamą o Twojej najnowszej promocji, nie musisz zagłębiać się w kod strony, ani też pisać do specjalisty. W większości przypadków będziesz w stanie rozwiązać problem kilkoma kliknięciami, np. przy wykorzystaniu dedykowanej wtyczki.
  • Jeżeli masz poczucie estetyki i chciałbyś w łatwy sposób zarządzać wyglądem swojej strony, istnieje wiele tzw. page builderów, które pozwalają “wyklikać” bardzo ładnie wyglądające elementy witryny.

Wady:

  • Trzeba uważać, by nie dać się za bardzo ponieść. Zbyt duża ilość wtyczek lub wybór tych wadliwych/złośliwych może negatywnie wpłynąć na szybkość, a nawet bezpieczeństwo Twojej witryny.

Czy warto używać WordPress na stronie firmowej?

Zacznę od pewnej metafory. Może się ona spodobać osobom, które nie miały wcześniej styczności z budową stron internetowych.

WordPress to w moim odczuciu nic innego jak popularny, dość uniwersalny silnik. Silnik, do którego w zależności od swoich potrzeb możemy dołączyć dwa lub cztery koła, karoserię o dowolnym rozmiarze, a jeżeli bardzo się uprzemy, nie będzie problemu z tym, by podłączyć do niego jeszcze ogromną naczepę. Taki silnik każdy może łatwo rozbudować według własnych preferencji i stworzyć z jego pomocą coś średniej lub nawet bardzo dużej wielkości. Haczyk tkwi jednak w tym, że nie każdy tak naprawdę takiego silnika potrzebuje. Wielu osobom wystarczy zwykły rower, którego nie będzie można co prawda aż tak rozbudowywać, nie będzie tak wygodny, ani nie będzie miał takich możliwości, ale będzie za to znacznie lżejszy i prawdopodobnie tańszy w utrzymaniu. Innym osobom z kolei, taki najprostszy silnik może nie wystarczyć. Mogą potrzebować więcej mocy, bo marzy się im budowa rakiety, która będzie w stanie polecieć na księżyc. Wszystko zależy więc od potrzeb i aspiracji.

Jako rower miałem tu na myśli statyczną stronę internetową. Jeżeli nie potrzebujecie regularnie aktualizować treści, może to być lepszy wybór od WordPress. Realizacja takiego projektu może okazać się tańsza, a strona oparta o autorski CMS lub nawet strona działająca bez wykorzystania bazy danych może być szybsza i bezpieczniejsza od tej, która zostanie postawiona na tym oprogramowaniu.

Z kolei uniwersalny silnik, czyli WordPress będzie idealnym rozwiązaniem dla większości. Nie będzie to może najlżejsze możliwe rozwiązanie, ale nadal będzie dość tanie, a przede wszystkim bardzo skalowalne. WordPressa można rozszerzać niemal do woli. O ile nie chcecie stworzyć jednej z największych stron internetowych na świecie, prawdopodobnie powinno się to w miarę opłacać.

Osoby o największych wymaganiach, czyli te, które chcą obsługiwać potężny ruch lub zbudować oprogramowanie o nietypowych możliwościach, powinny zainteresować się budową własnego systemu od podstaw. O ile jest to na początku zwykle najdroższe i najbardziej czasochłonne rozwiązanie, może pozwolić na najlepsze efekty i najtańsze utrzymanie w przyszłości. Jeżeli chcecie zrobić stronę firmową, prawdopodobnie Was to nie dotyczy, ale jeżeli marzy Wam się budowa wielkiego systemu jak np. Netflix, Facebook, czy Spotify, prawdopodobnie to właśnie jest wyjście dla Was — stawianie czegoś takiego w oparciu o WordPress, choć czysto teoretycznie powinno być możliwe — raczej mijałoby się z celem.

Zobacz także: Czym jest system CMS? Który powinniśmy wybrać?

Podsumowując.

Jeżeli szukacie uniwersalnego rozwiązania i macie relatywnie spore wymagania lub wiecie, że takie mogą się pojawić w przyszłości, WordPress to prawdopodobnie jeden z najlepszych możliwych wyborów. Nada się zarówno do najmniejszych jak i bardzo dużych stron internetowych.

Jeżeli jednak aktualizujecie stronę raz na parę lat lub w ogóle, nieco lepszym wyborem może być np. statyczna strona internetowa, która nie będzie wykorzystywała bazy danych. Powinno Wam to zapewnić nieco lepsze wyniki wydajnościowe, a poza tym powinno to być nieco bezpieczniejsze, a w dodatku nie będziecie musieli się aż tak martwić o kopie zapasowe i regularne aktualizacje.

Wszystko zależy więc od własnych potrzeb i preferencji. Osobiście w 8/10 przypadków doradzałbym wybór WordPress lub innego popularnego systemu CMS. Jeżeli nie wiesz od czego zacząć, prawdopodobnie tym bardziej jest to właśnie wybór dla Ciebie.